Szkoła Podstawowa nr 3 w Milanówku

05-822 Milanówek

ul. Żabie Oczko 1

Tel: (22) 758-34-60

Religia

 

Rozkład materiału kl. V

na rok szkolny 2019/2020

  • podręcznik „Wierzę w Jednego Boga” (nr podręcznika: AZ-22-01/10-WA-3/14).
  • program nauczania religii w szkole podstawowej AZ-2-01/10 z 9 VI 2010 pt. Poznaję Boga i w Niego wierzę Podstawa Programowa Katechezy Kościoła Katolickiego w Polsce, zatwierdzonej 8 marca 2010 r

 

 

 

 

Temat

Liczba godzin

Treści wynikające z programu nauczania religii

Cele katechetyczne

Sposoby osiągnięcia celów

Wymagania ogólne

Wymagania szczegółowe

1.     Bóg pragnie abym Go po- znawał

1

 

  • zapoznanie z treścią tego- rocznych lekcji religii;
  • zachęta do głębszego po- znawania Pana Boga

Uczeń:

  • wyjaśnia sens przyjaźni w życiu człowieka;
  • uzasadnia dlaczego lekcja religii jest szansą na głębsze poznanie Pana Boga;
  • na podstawie tekstu z podręcznika wymienia treści nauczania w nowym roku szkolnym;
  • tworzy kronikę lekcji religii (cel długofalowy)
    • rozmowa kierowa- na
    • kronika
    • praca z podręczni- kiem
 

2.     Wielkość

Boga Stwo- rzyciela

1

- dzieło stworzenia przejawem wielkości

Boga i Jego miłości do ludzi

  • analiza i interpretacja biblij- nego opisu stworzenia świa- ta
  • odrywanie piękna świata widzialnego (wzbudzenie pozytywnych uczuć, emocji, zachwytu, poczucia piękna i dobra stworzonego świata, a przez to jego Stwórcy)

Uczeń:

  • na podstawie fragmentu Pisma Świętego tworzy plakat przedstawiający konkretne dzieło stworze- nia
  • po zakończonej lekcji wyjaśnia dlaczego Boga nazywamy Stworzycielem
  • po analizie tekstu własnymi słowami opowiada jak wyglądał świat stworzony przez Boga
  • po zakończonej lekcji stwierdza, że każde stworze- nie boże jest dobre i powstało z miłości
  • wielbi Boga za dzieło stworzenia i odkrywa piękno zawarte w przyrodzie
    • zagadki
    • rebus
    • biblijne plakaty
    • praca z podręczni- kiem
 

3.     Stworzyciel aniołów

1

- dzieło stworzenia przejawem wielkości

Boga i Jego miłości do ludzi

  • Pogłębienie rozumienia prawdy o Bogu jako Stwór- cy świata i aniołów
  • Odkrywanie roli aniołów w życiu człowieka i Kościoła

Uczeń:

  • Po zakończonej lekcji wyjaśnia kim jest anioł
  • Na podstawie analizowanego tekstu Pisma Święte- go i nauczania Kościoła wyjaśnia rolę aniołów
  • Na podstawie zdobytej wiedzy uczeń potrafi wła- snymi słowami wyjaśnić pojęcie świata niewi- dzialnego
  • Po zajęciach uczeń uzasadnia potrzebę modlitwy
    • aniołki i anioły
    • praca z tekstem
    • praca z podręczni- kiem
 

 

 

 

 

 

 

 

do anioła stróża

  • Własnymi słowami wyjaśnia kim jest upadły anioł

 

4.     Bóg daje

życie czło- wiekowi

1

- szczególna godność człowieka

  • Odkrywanie wartości egzy- stencjalnej biblijnego opisu stworzenia człowieka jako ukoronowania boskiego

dzieła stworzenia (godność każdego człowieka)

  • Pogłębienie prawdy o Bogu jako Stworzycielu świata widzialnego i niewidzialne- go

Uczeń:

  • Na podstawie medytowanego obrazu oraz frag-

mentu Pisma Świętego własnymi słowami opowia- da w jaki sposób Pan Bóg stworzył człowieka

  • Po zakończonej lekcji uzasadnia dlaczego człowiek jest wyjątkowym dziełem Boga i co znaczy, że zo- stał stworzony na obraz i podobieństwo Boże
  • Na podstawie zdobytych informacji wyjaśnia dla- czego każdy człowiek zasługuje na szacunek
  • wymienia podobieństwa człowieka do Boga
  • na podstawie zdobytych informacji wyjaśnia dla- czego człowiek jest powołany przez Pana Boga do współpracy
    • wykład z medyta- cją obrazu
    • rozmowa kierowa- na
    • lusterko
    • praca z podręczni- kiem
 

5.     Kobieta i

mężczyzna stworzeni dla siebie

1

-   szczególna godność człowieka – kobiety i mężczyzny- i jego po-

wołanie do współpracy ze Stwórcą w przeka- zywaniu życia

 

-   odpowiedzialność człowieka za dzieło stworzenia oraz za nowe niebo i nową ziemię

  • przedstawienie nauki Pisma Świętego o zadaniach po- wierzonych człowiekowi przez Boga,
  • ukazanie wyjątkowości i godności człowieka na tle innych stworzeń.

Uczeń:

  • wymienia prawdy zawarte o człowieku w Księdze Rodzaju,
  • wskazuje istotę człowieczeństwa różniącą czło- wieka od innych istot żyjących - godność
  • wymienia zadania powierzone człowiekowi przez Boga,
  • podaje przykłady wykroczeń moralnych przeciwko godności osoby ludzkiej,
  • po skończonej lekcji podaje przykłady szacunku dla drugiego człowieka.
    • każdy inny
    • moje zadania
    • praca z podręczni- kiem
 

6.     Człowiek

odchodzi od Boga

1

-   nieposłuszeństwo

pierwszych ludzi źró- dłem nieszczęścia

człowieka

 

-   miłość Stwórcy więk-

  • analiza i interpretacja tekstu Pisma Świętego dotyczące- go grzechu pierwszych lu- dzi,
  • ukazanie istoty grzechu pierworodnego i jego skut-

Uczeń:

  • wie, że nieposłuszeństwo nie prowadzi do dobra, ale do zła,
  • wyjaśnia na czym polegało zło, którego dopuścili się pierwsi rodzice, oraz wymienia skutki grzechu pierworodnego,
    • nieposłuszeństwo
    • pierwszy grzech i decyzja
    • praca z podręczni- kiem
 

 

 

 

 

 

sza od ludzkich grze- chów- Bóg zapowiada

Zbawiciela, by szukać i zbawić to, co zginęło

 

- grzech zniszczeniem przyjaźni ludzi z Bo- giem

ków.

  • rozumie symbolikę występującą w opisie kuszenia w raju,
  • uzasadnia tezę, że Jezus Chrystus jest naszym zbawicielem i dzięki jego śmierci krzyżowej otrzymujemy odpuszczenie grzechów.

 

7.     Grzech rani – Kain i Abel

1

-    grzech zniszczeniem przyjaźni ludzi z Bo- giem i między sobą (Kain i Abel)

 

-   pokuta

  • analiza i interpretacja frag- mentu Pisma Świętego o hi- storii Kaina i Abla,
  • ukazanie skutków grzechu oraz miłosierdzia kochają- cego Boga.

Uczeń:

  • zna historię Abla i Kaina,
  • wymienia skutki ludzkiego grzechu oraz ich wpływ na życie innych ludzi,
  • uzasadnia, że poprzez sakrament pojednania może doświadczyć miłosierdzia Boga,
  • wyraża wdzięczność wobec nieskończonego miło- sierdzia bożego.
    • akta sądowe
    • rozprawa sądowa
    • praca z podręczni- kiem
 

8.     Bóg ocala

człowieka – wiara Noego

1

-   Bóg wierny w swej miłości wychodzi ku ludziom i zawiera z nimi przymierze ( Noe)

 

-   chrzest

  • analiza i interpretacja frag- mentu Pisma Świętego o hi- storii Noego,
  • ukazanie sprawiedliwości Bożej.

Uczeń:

  • wie jakim człowiekiem był Noe i zna jego historie,
  • wyjaśnia dlaczego Pan Bóg ocalił Noego,
  • wyjaśnia pojecie przymierza,
  • podaje przyczyny i sens potopu,
  • podaje argumenty mówiące o tym, że chrzest jest naszym przymierzem zawartym z Bogiem,
  • zna konsekwencje i korzyści zawarcia przymierza z Bogiem.
    • Arka Noego
    • Przymierze
    • Praca z podręczni- kiem
 

9.     Ludzka pycha

– wieża Babel

1

- jedność ludzi z Bo- giem w Nowym Przy- mierzu uobecniana w liturgii i sakramentach ( chrzest, Eucharystia i pokuta)

  • analiza i interpretacja pery- kopy Pisma Świętego przed- stawiającego historię wieży Babel,
  • ukazanie pychy i egoizmu jako przeszkody na drodze

do Boga.

Uczeń:

  • zna historię wieży Babel,
  • wie co buduje i niszczy wspólnotę między ludźmi,
  • wyjaśnia skutki pychy w życiu człowieka,
  • wymienia sposoby powrotu do przyjaźni z Bogiem i ludźmi.
    • moja wieża
    • gałązka walki z grzechem
    • praca z podręczni- kiem
 

II DZIAŁ

10. Bóg zawsze

1

- wiara w Boga i ufność

  • odkrywanie wartości egzy-

Uczeń:

  • Alicja w krainie

 

 

 

dotrzymuje słowa

 

Jego Słowu źródłem błogosławieństwa,

 

- człowiek wierzący odpowiada na zapro- szenie do życia we wspólnocie z Bogiem i ludźmi, wzrasta w

wierze poszukując

Bożych drogowskazów w codziennych sytua- cjach.

stencjalnej historii o Abra- hamie i sceny zwiastowania,

  • kształtowanie postawy za- wierzenia i ufności Panu Bogu.
  • po zakończonej lekcji potrafi własnymi słowami przedstawić historię Abrahama i scenę zwiastowa- nia Maryi oraz wskazać co łączy te dwie postaci,
  • wyjaśnia na czym polegała próba wiary Abrahama,
  • po zakończonym spotkaniu stwierdza, że Pan Bóg jest wierny swoim obietnicom,
  • dostrzega związki między postawą Abrahama i Maryi a swoim życiem.
 

czarów

  • arkusz informacyj- ny
  • praca z podręczni- kiem

11. Zawierzyć przyszłość Bogu

1

-   wiara w Boga i ufność Jego Słowu źródłem

błogosławieństwa,

 

-   człowiek wierzący odpowiada na zapro- szenie do życia we wspólnocie z Bogiem i ludźmi, wzrasta w

wierze poszukując

Bożych drogowskazów w codziennych sytua- cjach.

  • odkrywanie wartości egzy- stencjalnej historii patriar- chy Jakuba,
  • pogłębienie prawdy o Bogu opiekującym się swoim lu- dem.

Uczeń:

  • po zakończonej lekcji swoimi słowami opowiada historię patriarchy Jakuba,
  • uzasadnia potrzebę wiary i ufności Bogu nie- zbędnych do otrzymania Bożego błogosławień- stwa,
  • wskazuje podobieństwa między historią Jakuba a wskrzeszeniem córki Jaira,
    • na podstawie zdobytej wiedzy i tekstu z podręcz- nika wyjaśnia pojęcie dwunastu pokoleń Izraela.
      • zabawa ruchowa
      • puzzle tekstowe
      • praca z podręcz- nikiem
 

12. Bóg zawsze czuwa nad nami

1

- wiara w Boga i ufność Jego słowu źródłem

błogosławieństwa,

-

człowiek wierzący odpowiada na zapro- szenie do życia we wspólnocie z Bogiem i

ludźmi, wzrasta w wierze poszukując

  • pogłębienie rozumienia prawdy o Bogu, który opiekuje się swoim ludem,
  • analiza i interpretacja egzy- stencjalna historii Józefa.

Uczeń:

  • wczuwając się w postać biblijną swoimi słowami opowiada historię Józefa,
  • na podstawie zdobytej wiedzy wskazuje podo- bieństwa między historią Józefa a Jezusa,
  • po zajęciach stwierdza, że Bóg wyprowadza dobro nawet ze skutków zła,
  • po zakończonej lekcji uzasadnia potrzebę zawie- rzenia i ufności Bogu.
    • projektant mody
    • kartka z pamięt- nika
    • praca z podręcz- nikiem
 

 

 

 

 

 

Bożych drogowskazów w codziennych sytua-

cjach.

 

 

 

13. Bóg słucha modlitwy

1

- Bóg wierny swemu przymierzu troszczy się o swój lud i prowadzi go ku wolności.

  • odkrywanie wartości egzy- stencjalnej historii o niewo- li Izraelitów i ocaleniu Mojżesza,
  • pogłębienie prawdy o Bo- gu, który opiekuje się swo- im ludem.

Uczeń:

  • po pracy z tekstem biblijnym wcielając się w naocznego świadka wydarzeń, opowiada, jak wyglądało życie Izraelitów po śmierci Józefa,
  • streszcza opowiadanie o cudownym ocaleniu Mojżesza i jego pierwszych latach życia,
    • na podstawie zdobytej wiedzy wyjaśnia pojęcie duchowej niewoli,
    • po zakończonej lekcji uzasadnia konieczność zachowania wierności i posłuszeństwa Bogu na- wet w najtrudniejszej sytuacji.
      • rozmowa kiero- wana
      • list
      • praca z podręcz- nikiem
 

14. Bóg stawia zadania

1

- Bóg wierny swemu przymierzu troszczy się o swój lud i prowadzi go ku wolności.

  • pogłębienie rozumienia przesłania biblijnego o Bo- gu opiekującym się ludźmi,
  • odkrywanie własnego po- wołania w kontekście wy- darzeń biblijnych.

Uczeń:

  • własnymi słowami opowiada biblijne historie o powołaniu Mojżesza i Mateusza,
  • na podstawie zdobytych wiadomości stwierdza, że Bóg powołuje każdego człowieka do pełnienia konkretnych zadań dając mu swoje błogosła- wieństwo i opiekę,
  • na podstawie tekstu o powołaniu Mojżesza okre- śla etapy powołania człowieka,
  • po zakończonych zajęciach streszcza i wyjaśnia fragment o plagach egipskich.
    • rozsypanka z komentarzem
    • plagi egipskie
    • praca z podręcz- nikiem
 

15. Bóg wypro- wadza z nie- woli

1

- Bóg wierny swemu przymierzu troszczy się o swój lud i prowadzi go ku wolności.

  • analiza i interpretacja histo- rii biblijnej o wyjściu Izraelitów z niewoli,
  • pogłębienie prawdy o Bo- gu, który opiekuje się swo- im ludem.

Uczeń:

  • po zakończonej lekcji swoimi słowami opowiada historię wyprowadzenia Izraelitów z niewoli egipskiej,
  • na podstawie zdobytej wiedzy wskazuje na po- dobieństwa między paschą Izraelitów a paschą Jezusa,
  • definiuje pojęcie paschy i świąt paschalnych,
  • dowodzi konieczności odpowiedzi na Boże we-
    • plan działań
    • słup ogłoszenio- wy
    • praca z podręcz- nikiem
 

 

 

 

 

 

 

 

zwanie i zachowywania posłuszeństwa wobec Jego woli,

  • wskazuje, w jaki sposób człowiek zostaje wy- prowadzony z niewoli grzechu.

 

16. Bóg wyzwala człowieka

1

- Bóg wierny swemu przymierzu troszczy się o swój lud i prowadzi go ku wolności.

  • pogłębienie prawdy o Bo- gu, który opiekuje się człowiekiem,
  • odkrywanie egzystencjal- nego znaczenia fragmentu Pisma Świętego o przejściu Izraelitów przez Morze Czerwone.

Uczeń:

  • po zakończonej lekcji własnymi słowami opo- wiada biblijną historię o przejściu Izraelitów przez Morze Czerwone,
    • na podstawie zdobytej wiedzy i tekstu z podręcz- nika wyjaśnia, czym jest niewola grzechu,
    • podaje podobieństwa pomiędzy historią o przej- ściu Izraelitów przez Morze Czerwone a sakra- mentem Chrztu Świętego,
      • stwierdza, że Bóg troszczy się o człowieka, za co należy Mu dziękować na modlitwie oraz prosić o dalszą opiekę i pomoc.
        • pomocna dłoń
        • rozmowa kiero- wana
        • praca z podręcz- nikiem
 

17. Bóg daje

pokarm

1

-   Bóg wierny swemu przymierzu troszczy się o swój lud i prowadzi go ku wolności,

 

-   Łaska Boża ratuje człowieka z niewoli grzechu,

 

-   Chrystus przez swe sakramenty prowadzi

ku wolności i daje ocalenie.

  • ukazanie przesłania biblij- nego o Bogu, który opieku- je się swoim ludem: dzia- łanie Boga oraz postawa Izraelitów podczas wę- drówki do Ziemi Obieca- nej,
  • ukazanie Eucharystii jako naszego pokarmu w drodze do nieba.

Uczeń:

  • wyjaśnia przyczyny niepokoju Izraelitów pod- czas wędrówki przez pustynię,
    • opisuje, w jaki sposób Bóg troszczył się o Izraeli- tów podczas ich wędrówki ku Ziemi Obiecanej,
    • opisuje sytuacje Mojżesza jako przywódcy wy- pełniającego wolę Boga,
    • wymienia znaki obecności Boga wśród swego ludu wędrującego ku Ziemi Obiecanej,
    • wyjaśnia, że dla chrześcijanina Ziemią Obiecaną jest niebo, do którego prowadzi nas Chrystus, da- jący nam swoje Ciało jako pokarm.
      • koło potrzeb, trójkąt życia
      • pustynny strajk: doczesne i wiecz- ne rozwiązanie
      • praca z podręcz- nikiem
 

18. Bóg udziela łaski

1

-   Łaska Boża ratuje człowieka z niewoli grzechu,

 

-   Chrystus przez swe

  • zapoznanie uczniów z perykopą Pisma Świętego mówiącą o wyprowadzeniu wody ze skały,
  • przedstawienie nauki doty-

Uczeń:

  • wyjaśnia przyczyny niepokoju Izraelitów pod- czas wędrówki przez pustynię,
    • opisuje, w jaki sposób Bóg troszczył się o Izraeli- tów podczas ich wędrówki do Ziemi Obiecanej,
      • rozmowa kiero- wana
      • drzewo łaski
      • praca z podręcz- nikiem
 

 

 

 

 

 

sakramenty prowadzi ku wolności i daje ocalenie.

czącej łaski Bożej.

  • rozumie sytuacje Mojżesza jako przywódcy wy- pełniającego wolę Boga,
  • wymienia znaki obecności Boga wśród swego ludu wędrującego ku Ziemi Obiecanej,
    • wskazuje na różne rodzaje łaski Bożej dostrzega- nej w życiu człowieka.

 

III DZIAŁ

19. Bóg bliski

człowiekowi

1

-   Przymierze na Synaju wyrazem miłosiernej i wiernej miłości Boga do ludzi,

 

-   Nowe Przymierze w Jezusie Chrystusie wypełnieniem Bożych obietnic i ratunkiem dla błądzącego człowieka.

  • zapoznanie z ideą przymie- rza z Bogiem i wierności wobec Niego,
  • przedstawienie starego i nowego przymierza

Uczeń:

  • opowiada o przymierzu, jakie Bóg zawarł z Izraelitami po ich wyjściu z Egiptu,
  • określa wzajemne zobowiązania Boga i Jego ludu wynikające z przymierza,
  • rozumie, że przymierze na Synaju jest wyrazem miłosiernej i wiernej miłości Boga do ludzi,
  • wyjaśnia, na czym polegało stare i nowe przy- mierze oraz wymienia strony, które je zawarły,
  • uzasadnia potrzebę trwałej więzi z Bogiem.
    • tajemnicze pudeł- ko
    • karciana gra
    • praca z podręcz- nikiem
 

20. Bóg pomaga poznać to co dobre

1

-   Przymierze na Synaju wyrazem miłosiernej i wiernej miłości Boga do ludzi,

 

-   wierność Bożym przykazaniom potwier- dzeniem wiary w Boga i ufności w Jego troskę o ludzi,

 

-   Nowe Przymierze w Jezusie Chrystusie wypełnieniem Bożych obietnic i ratunkiem dla

błądzącego człowieka.

  • przedstawienie nowego przymierza w Jezusie Chrystusie jako wypełnie- nie Bożych obietnic,
  • ukazanie sumienia jako wewnętrznego głosu po- magającego nam w wypeł- nianiu obietnic przymierza.

Uczeń:

  • potrafi omówić okoliczności zawarcia nowego przymierza,
    • wyjaśnia analogie między starym i nowym przy- mierzem,
    • zna obowiązki wynikające z zawarcia przymie- rza,
    • uzasadnia tezę, iż sumienie to głos pomagający wypełnić postanowienia wynikające z zawarcia przymierza
      • dziennikarz, kro- nikarz, malarz
      • we mnie ktoś jest
      • praca z podręcz- nikiem
 

 

 

 

21. Bóg ratuje człowieka

1

- Nowe Przymierze w Jezusie Chrystusie wypełnieniem Bożych obietnic i ratunkiem dla błądzącego człowieka.

  • przedstawienie roli krzyża w życiu człowieka,
  • pogłębienie prawdy, że Bóg pragnie zbawienia wszystkich ludzi.

Uczeń:

  • wyjaśnia analogie miedzy wężem miedzianym na pustyni a krzyżem Chrystusa,
    • uzasadnia tezę, że nowe przymierze jest ratun- kiem dla błądzącego człowieka,
    • wie, że grzech rani człowieka,
    • przedstawia sens i symbolikę Chrystusowego krzyża,
      • wyjaśnia, dlaczego człowiek potrzebuje łaski Bożej i nawrócenia,
      • kształtuje postawę szacunku i miłości wobec Chrystusowego krzyża,
        • tabelka pomocy
        • mój krzyż
        • praca z podręcz- nikiem
 

22. Bóg hojny dla tych któ- rzy są wierni

1

- wierność Bożym przykazaniom potwier- dzeniem wiary w Boga i ufności w Jego troskę o ludzi.

  • ukazanie wierności Bogu jako odpowiedzi na Jego miłość,
  • przedstawienie prawdy, że każdy człowiek wezwany jest do świętości.

Uczeń :

  • streszcza prawdę o zaufaniu Bogu zawartą na kartach Pisma Świętego,
  • wymienia postacie ze Starego Testamentu, które są przykładem zaufania Bogu,
  • uzasadnia tezę, że każdy człowiek został wezwa- ny do świętości, którą osiąga się dzięki wierno- ści,
    • podaje przykłady wierności we współczesnym świecie.
      • definicja
      • co by było gdyby?
      • list
      • praca z podręcz- nikiem
 

23. Bóg uczy

mnie wierno- ści

1

- wierność Bożym przykazaniom potwier- dzeniem wiary w Boga i ufności w Jego troskę o ludzi.

  • przedstawienie nauki Ko- ścioła dotyczącej skutków niewierności wobec Boga,
  • przedstawienie prawdy, że Jezus Chrystus jest naszym nauczycielem.

Uczeń:

  • wymienia przykłady niewierności wobec Boga zawarte w Piśmie Świętym,
  • wymienia przykłady zaufania człowieka wobec Boga,
  • uzasadnia tezę, że Jezus Chrystus jest naszym nauczycielem i przykładem wierności wobec Oj- ca,
  • odkrywa przykłady niewierności wobec Boga w swoim życiu.
    • zły przykład
    • dobre czyny
    • praca z podręcz- nikiem
 

IV DZIAŁ

24. Jezus też

1

- ziemia Zbawiciela

  • poznanie geografii, przyro-

Uczeń:

  • rozmowa kiero-

 

 

 

miał swoją Ojczyznę

 

miejscem uświęconym przez życie, mękę,

śmierć i zmartwych- wstanie Jezusa.

dy oraz sytuacji społecznej i biblijnej Palestyny jako kontekstu życia i działalno- ści Jezusa,

  • ukazanie przynależności do rodziny ludzkiej, która po- winna jednoczyć się w po- koju.
  • opisuje położenie i ukształtowanie powierzchni Palestyny,
  • wyjaśnia nazwę ojczyzny Jezusa,
  • wymienia najważniejsze nazwy miejscowości, rzek, jezior związanych z działalnością Jezusa,
    • charakteryzuje wybrane grupy społeczne, które zamieszkiwały terytorium Ziemi Świętej w cza- sach Jezusa.
 

wana

  • Polska
  • plan wycieczki
  • praca z podręcz- nikiem

25. Jezus zapo- wiadany przez proroków

1

- zapowiedzi prorockie odnoszące się do Me- sjasza i ich miejsce w przeżywaniu roku li- turgicznego,

  • przedstawienie wybranych proroków oraz ukazanie ich roli w historii zbawienia,
  • zapoznanie z treścią wy- branych obietnic mesjań- skich zapowiadających na- rodzenie Mesjasza

Uczeń:

  • zna proroctwa, zapowiadające Mesjasza,
  • wymienia wybranych proroków Starego Testa- mentu,
  • uzasadnia tezę, że w Jezusie Chrystusie wypełni- ła się obietnica zapowiadanego Mesjasza,
    • wskazuje sytuacje z życia codziennego, w któ- rych staje się prorokiem,
      • obietnica
      • prorocy
      • papierek lakmu- sowy
      • praca z podręcz- nikiem
 

26. Jezus narodził się w Betle- jem

1

- Jezus postacią histo- ryczną - biblijne i po- zabiblijne źródła wie- dzy o Jezusie uzasad- nieniem wiary w Zba- wiciela.

  • wymienia źródła mówiące o Jezusie Chrystusie jako postaci historycznej,
  • przedstawia treść źródeł o Jezusie Chrystusie.

Uczeń:

  • podaje przykłady chrześcijańskich i niechrześci- jańskich źródeł przedstawiających Jezusa Chry- stusa jako postać ci historyczną ej,
    • streszcza treść dokumentów świadczących o historyczności Jezusa,
    • wyjaśnia różnice wynikające z przekazów o Je- zusie Chrystusie zawartych w Ewangeliach oraz w pismach pozachrześcijańskich,
      • uzasadnia, dlaczego ważna jest znajomość źródeł mówiących o Jezusie Chrystusie.
        • przekonanie
        • szafa dokumenta- cji historycznej
        • praca z podręcz- nikiem
 

27. Jezus – Bóg i człowiek

1

- Tajemnice życia Jezu- sa: Wcielenie- niezwy- kła godność ludzkiego życia w wymiarze cielesnym nadana przez fakt, iż Słowo stało się Ciałem.

  • podaje przykłady chrześci- jańskich i niechrześcijań- skich źródeł przedstawiają- cych Jezusa Chrystusa jako postać ci historyczną ej,
  • streszcza treść dokumen- tów świadczących o histo-

Uczeń:

  • wymienia cechy Jezusa jako Boga i człowieka,
  • wyjaśnia pojęcie „wcielenie”,
  • uzasadnia tezę, że Jezus Chrystus jest Bogiem i człowiekiem,
    • wyjaśnia znaczenie tajemnicy wcielenia Jezusa dla godności osoby ludzkiej,
      • Jestem człowie- kiem
      • puzzle plakatowe
      • praca z podręcz- nikiem
 

 

 

 

 

 

 

ryczności Jezusa,

  • wyjaśnia różnice wynikają- ce z przekazów o Jezusie Chrystusie zawartych w Ewangeliach oraz w pi- smach pozachrześcijań- skich,
  • uzasadnia, dlaczego ważna jest znajomość źródeł mó-

wiących o Jezusie Chrystu- sie.

  • podaje przykłady szacunku wobec własnego ciała jako wyrazu wdzięczności za cud wcielenia.

 

28. Jezus spełnie- niem ludzkich oczekiwań i pragnień

1

- konsekwencje obec- ności Emanuela- Boga z nami dla codzienności człowieka wierzącego.

  • odkrywanie wartości egzy- stencjalnej fragmentów Pi- sma Świętego zapowiada- jących przyjście Mesjasza,
  • pogłębienie rozumienia prawdy ewangelicznej, że Jezus narodził się dla każ- dego człowieka,
  • kształtowanie postawy gotowości na spotkanie z Mesjaszem.

Uczeń:

  • po zakończonej lekcji wie, że każdy człowiek ma jakieś pragnienia i oczekiwania,
  • wcielając się w postaci biblijne pasterzy lub Mędrców ze Wschodu opisuje wydarzenie odda- nia pokłonu nowonarodzonemu Jezusowi,
  • po zakończonych zajęciach swoimi słowami uzasadnia tezę, że Jezus jest zapowiadanym Me- sjaszem,
  • swoimi słowami wyjaśnia przesłanie biblijnej sceny o pokłonie Jezusowi przez Mędrców i pa- sterzy (Jezus przyszedł do każdego człowieka

niezależnie od jego statusu społecznego).

  • termometr uczuć
  • pudełko oczeki- wań i pragnień
  • telegram
  • praca z podręcz- nikiem

29. Jezus zapo- wiadanym Mesjaszem

1

- Jezus zapowiedzia- nym Mesjaszem-

udział w celebrowaniu tajemnic wiary uzdol- nieniem do współu- czestnictwa w potrój- nej misji Chrystusa.

  • odkrywania potrójnej misji Jezusa w codziennym ży- ciu,
  • pogłębienie prawdy o

przyjściu Jezusa na ziemię, jako wypełnienie się pro- roctw mesjańskich

Uczeń:

  • po zakończonej lekcji swoimi słowami uzasadnia tezę, że człowiek powinien dbać nie tylko o wy- gląd fizyczny, ale też o swoje życie duchowe,
  • na podstawie zdobytej wiedzy potrafi zdefinio- wać pojęcie namaszczenia,
  • wskazuje w tekście z Księgi Izajasza (61, 1nn),  w jaki sposób człowiek może rozwijać swoje ży- cie duchowe,
  • po zakończonych zajęciach wymienia z pamięci
    • salon piękności
    • praca z podrecz- nikiem
 

 

 

 

 

 

 

 

potrójną misję Jezusa i umie ją opisać,

  • na podstawie tekstu podaje przykłady wypełnia- nia potrójnej misji Jezusa w współczesnym świecie
    • na podstawie podręcznika swoimi słowami wyja- śnia określenie „sól ziemi” i „światło dla świata”.

 

30. Jezus posłany dla mojego zbawienia

1

-   Jezus- Bóg i człowiek posłany dla nas i na- szego zbawienia,

 

-   uniżenie Syna Bożego jako wywyższenie

człowieka, którego życie sakramentalne

jest drogą przebóstwie- nia.

  • pogłębienie prawdy, że w Jezusie objawiła się miłość Boga i oddanie się czło- wiekowi,
  • analiza i interpretacja Bo- żej interwencji w historii zbawienia.

Uczeń:

  • podaje przykłady troski rodziców o swoje dzieci,
    • po zakończonej lekcji podaje przykłady Bożej interwencji w historię zbawienia,
    • swoimi słowami wyjaśnia, dlaczego Bóg zesłał Jezusa na ziemię,

 ·      wie, że Bóg nigdy nie zapomni o człowieku, ponieważ jest Jego ukochanym dzieckiem,

  • uzasadnia, dlaczego przystępowanie do sakra- mentów świętych jest dowodem wdzięczności

Bogu za Jego nieskończoną miłość do nas.

  • fotosymbole
  • scenki biblijne
  • praca z podręcz- nikiem

31. Jezus uczy nas służyć

1

-   Jezus- sprawiedliwy Sługa będący wzorem posłuszeństwa i pokory w wypełnianiu obo-

wiązków;

 

-   uniżenie Syna Boże- go, jako wywyższenie człowieka

 

-   umiłowany Syn, który posłusznie wypełnia posłannictwo i uczy

całkowitego się podda-

nia woli Ojca (Modli- twa Pańska).

  • analiza i interpretacja bi- blijnego opisu umycia nóg apostołom przez Jezusa,
  • poznawanie różnych form służby.

Uczeń:

  • po lekcji swoimi słowami opowiada biblijną scenę umycia nóg apostołom,
    • na podstawie podręcznika uzupełnia tekst z luką zawierający przykłady postępowania Jezusa wo- bec Boga i bliźnich,
    • wymienia przykłady służby rodzinie, Kościołowi i Ojczyźnie,
    • po zakończonej lekcji podaje cele służenia: udzielanie pomocy potrzebującym i duchowe ubogacanie wspólnoty.
      • tekst z lukami
      • kamizelka służby
      • praca z podręcz- nikiem
 

32. Codzienne

1

- Święta Rodzina, jako

  • pogłębienie prawdy o zna-

Uczeń:

  • rozmowa kiero-

 

 

 

życie z Jezu- sem

 

ideał życia z Bogiem i wzajemnych relacji dla rodzin chrześcijań- skich,

 

- życie ukryte Jezusa szkołą pokory i cier-

pliwości w wypełnianiu codziennych obowiąz- ków, pomagających wzrastać w mądrości i łasce u Boga i ludzi.

czeniu osoby Jezusa dla ca- łej ludzkości,

  • ukazanie Świętej Rodziny jako wzoru dla współcze- snych rodzin.
  • definiuje pojęcie rodziny i wie, że rodzice pragną dobra dla swoich dzieci,
  • po zakończonej lekcji uzasadnia, dlaczego rodzi- com należy się szacunek i wdzięczność,
  • na podstawie tekstu z podręcznika podaje przy- kłady odnoszenia się do rodziców przez Jezusa,
  • na podstawie zdobytej wiedzy uzasadnia, dlacze- go Święta Rodzina powinna być wzorem dla współczesnych rodzin,
    • po zakończonej lekcji dowodzi, dlaczego obec- ność Jezusa w rodzinie wpływa na budowanie pokoju i wzajemnej miłości.
 

wana

  • tabelka
  • praca z podręcz- nikiem

V DZIAŁ

33. Pan Jezus naucza

1

-   idea Królestwa Boże- go i jego prawo wzo- rem do budowania

własnej hierarchii war- tości i relacji z Bogiem i ludźmi,

 

-   znaczenie słów Jezusa dla współczesnego

chrześcijanina zachętą do podejmowania pra- cy nad własnym cha- rakterem i walki z grzechem.

  • zapoznanie     z      pojęciem

„przypowieść ewangelicz- na”,

  • analiza i interpretacja przy- powieści o pszenicy i kąko- lu (chwaście).

Uczeń:

  • po zakończonej lekcji definiuje pojęcie przypo- wieści,
  • swoimi słowami streszcza przypowieść o pszeni- cy i chwaście,
  • na podstawie podręcznika i fragmentu biblijnego (Mt 13, 37-43) wyjaśnia symbole z przypowieści,
  • po zakończonej lekcji wymienia przykłady, uka- zujące, jak może przyczyniać się do rozwijania królestwa Bożego na ziemi
    • słoneczko
    • przypowieść i wyjaśnienie
    • praca z podręcz- nikiem
 

34. Pan Jezus

zaprasza do Królestwa Bożego

1

- idea Królestwa Boże- go i jego prawo wzo- rem do budowania

własnej hierarchii war- tości i relacji z Bogiem i ludźmi,

  • pogłębienie wiedzy o nau- czaniu Jezusa dotyczącego królestwa niebieskiego,
  • analiza i interpretacja przy- powieści o siewcy.

Uczeń:

  • przyporządkowuje rodzaje ziaren do nazw,
  • wymienia warunki, jakie muszą być spełnione, aby ziarno przyniosło obfite plony,
  • po zakończonej lekcji swoimi słowami opowiada przypowieść o siewcy,
  • wyjaśnia symbolikę zawartą w przypowieści i
    • ziarno
    • tabela
    • praca z podręcz- nikiem
 

 

 

 

 

 

- znaczenie słów Jezusa dla współczesnego

chrześcijanina zachętą do podejmowania pra- cy nad własnym cha- rakterem i walki z

grzechem.

 

odnosi ją do postaw ludzkich,

  • wskazuje, w jaki sposób człowiek powinien sta- rać się o rozwój królestwa Bożego.

 

35. Pan Jezus

zachęca do budowania Królestwa Bożego

1

- idea Królestwa Boże- go i jego prawo wzo- rem do budowania

własnej hierarchii war- tości i relacji z Bogiem i ludźmi,

  • pogłębienie wiedzy o nauce Jezusa dotyczące o króle- stwa Bożego,
  • analiza i interpretacja przy- powieści o domu na skale.

Uczeń:

  • podaje, w jaki sposób dbamy o bezpieczny dom,
    • po zakończonej lekcji swoimi słowami przedsta- wia treść przypowieści o domu na skale,
    • podaje metaforyczne znaczenie budowania domu jako wyraz troski o królestwo Boże,
    • na podstawie tekstu z podręcznika i swoich przemyśleń wskazuje, w jaki sposób przyczy- niamy się do budowania królestwa Bożego.
      • bezpieczny dom
      • budujemy Króle- stwo Boże
      • praca z podręcz- nikiem
 

 

 

- życie sakramentalne pomocą w wypełnianiu prawa Królestwa Bo-

żego,

 

 

- interpretacja ludzkie- go doświadczenia w świetle nauczania– Słowo Boże głoszone w liturgii drogowska- zem do nieba,

 

 

- odpowiedź na Boże wezwanie modlitwą i

czynem.

36. Pan Jezus

1

- interpretacja ludzkie-

  • pogłębienie rozumienia nauczania Jezusa o króle- stwie Bożym,
  • analiza i interpretacja meta- foryczna przypowieści o skarbie i perle.

Uczeń:

  • rozróżnia skarby materialne i duchowe,
    • po zakończonej lekcji swoimi słowami opowiada przypowieść o skarbie i perle,
    • na podstawie podręcznika i zdobytych wiadomo- ści wyjaśnia, dlaczego czasem trzeba coś po-
      • tajemniczy kufe- rek
      • bilans zysków i strat
      • praca z podręcz- nikiem
 

przypomina o

 

go doświadczenia w

tym co naj-

 

świetle nauczania –

ważniejsze

 

Słowo Boże głoszone

 

 

w liturgii drogowska-

 

 

zem do nieba,

 

 

 

Klasa VI

na rok szkolny 2019/2020

  • podręcznik „Wierzę w święty Kościół powszechny