Plastyka
Przedmiotowe Zasady Oceniania i Kryteria Ocen
1. Ocenie podlegają następujące formy aktywności ucznia:
- Prace plastyczne ( kryteria: treść zgodna z tematem pracy, kompozycja, dobór techniki i palety barw, inwencja twórcza i oryginalność zastosowanych środków plastycznych, estetyka i staranność wykonania)
- Aktywność i zaangażowanie w pracę na lekcji
- Przygotowanie do lekcji
- Ćwiczenia z zakresu realizowanego programu.
- Kartkówka, jako forma odpowiedzi
- Uzgodnione wcześniej samodzielne oraz zespołowe prace dodatkowe powiązane z realizowanym programem nauczania - wykonywane w trakcie lekcji lub w warunkach pozalekcyjnych (np. prace konkursowe, wykonanie pomocy dydaktycznych, przygotowywanie na lekcję materiałów wizualnych na określony temat, elementów dekoracji na uroczystości szkolne)
Podczas oceniania na lekcjach plastyki należy wziąć pod uwagę:
● Postawę, zachowanie, motywację ucznia do pracy, przygotowanie do zajęć.
Chęć do pracy, obowiązkowość powinna być doceniana jako istotny, podstawowy czynnik umożliwiający twór czość, poznawanie dzieł, udział w wystawach.
● Zróżnicowane możliwości, zdolności plastycznewpływające na ogólny efekt plastyczny prac; Uczniowie mniej zdolni, a starający się o estetykę wykonania swoich prac plastycznych mogą również otrzymywać za nie wysokie oceny
- Osobowość ucznia odwaga wypowiedzi artystycznej, cechy temperamentu wpływające na sposób realizacji i formę wykonania zadań plastycznych;
Na ocenę sposobu wykonania prac plastycznych, zastosowania określonych środków wyrazu artystycznego, sposób formułowania wypowiedzi nie mogą wpływać czynniki związane np. z nieśmiałością, wycofaniem dziecka.
- Ograniczenia zdrowotne utrudniające wykonywanie niektórych zadań (np. alergia na materiały plastyczne, ograniczenia ruchowe, zdiagnozowany zespół ADHD). Ograniczenia zdrowotne wymagają od nauczyciela opracowania i oceniania odpowiednich, indywidualnie dobranych zadań uwzględniających rzeczywiste możliwości ucznia (np. dobór odpowiedniej techniki plastycznej, wykonanie zadania możliwego do zrealizowania w krótszym czasie).
Ocenianie poziomu opanowania treści programowych
Ocena |
Zakres opanowanych treści programowych |
niedostateczna |
poziom opanowanych treści, zakres aktywności twórczej nie umożliwia podjęcia nauki, przyswojenia kolejnych treści, nabycia umiejętności potrzebnych na następnym etapie edukacyjnym, nieuczestniczenie w kulturze |
dopuszczająca |
przyswojenie treści dotyczących plastyki, nabycie umiejętności umożliwiających realizację zadań życia codziennego dotyczących posługiwania się językiem plastyki w zakresie elementarnym, odnoszącym się do codziennych sytuacji życiowych, wykonywanie schematycznych, znacznie uproszczonych prac plastycznych związanych z życiem codziennym, niekształtowanie estetyki otoczenia, skąpe wypowiedzi o plastyce, bierne uczestnictwo w kulturze |
dostateczna
|
przyswojenie podstawowych treści umożliwiających realizowanie bardzo prostych, schematycznych, stereotypowych kompozycji plastycznych, uproszczone wypowiedzi o funkcjach sztuki, dziedzinach plastyki, elementach struktury dzieł, środkach artystycznego wyrazu, stylach w sztuce, świadomość potrzeby estetyki otoczenia, bierny stosunek do kształtowania estetyki otoczenia, mało aktywne uczestnictwo w kulturze |
dobra
|
przyswojenie treści umożliwiających tworzenie złożonych praktycznych i teoretycznych ćwiczeń plastycznych, duża aktywność twórcza, interpretowanie niektórych wskazanych treści zawartych w dziełach, wiedza o funkcjach sztuki, dziedzinach plastyki, elementach struktury dzieł, środkach artystycznego wyrazu, stylach w sztuce, przenoszenie wiedzy o plastyce na inne dziedziny życia, m.in. kształtowanie estetyki otoczenia, aktywne uczestnictwo w kulturze |
bardzo dobra |
bardzo dobre przyswojenie treści teoretycznych i umiejętności praktycznych, łączenie ich w wykonywanych |
|
różnorodnych, oryginalnych kompozycjach plastycznych, bardzo duża aktywność twórcza, dobre posługiwanie się |
|
środkami wyrazu artystycznego w wykonywanych pracach, interpretowanie treści dzieł, wiedza o funkcjach sztuki, |
|
dziedzinach plastyki, elementach struktury dzieł, środkach artystycznego wyrazu, stylach w sztuce, znajdowanie |
|
licznych powiązań między plastyką a innymi dziedzinami życia, aktywne wpływanie na estetykę otoczenia, |
|
rozszerzanie wiedzy poprzez korzystanie z różnych źródeł informacji, mediów, bardzo aktywne uczestnictwo |
|
w kulturze |
celująca |
wiedza i umiejętności plastyczne przewyższające swoim zakresem wymagania programowe, postawa twórcza, |
|
poszukująca, samodzielna, oryginalna twórczość plastyczna, w której wykorzystywana jest wiedza o plastyce, |
|
świadome posługiwanie się środkami artystycznego wyrazu w podejmowanych pracach, udział w wybranych |
|
konkursach i przeglądach plastycznych, wnikliwe interpretowanie różnorodnych treści zawartych w dziełach sztuki, |
|
wiedza o funkcjach sztuki, dziedzinach plastyki, elementach struktury dzieł, środkach artystycznego wyrazu, |
|
stylach w sztuce, zauważanie różnorodnych powiązań plastyki z innymi dziedzinami życia, kształtowanie estetyki |
|
otoczenia w różnorodnych formach, rozszerzanie wiedzy poprzez korzystanie z różnych źródeł informacji, mediów, |
|
wykraczające poza program, bardzo aktywne uczestnictwo w kulturze, żywe zainteresowanie zjawiskami w sztuce |
|
i wydarzeniami artystycznymi |