Koncepcja pracy szkoły
Koncepcja pracy
Szkoły Podstawowej nr 3
im. Fryderyka Chopina w Milanówku na lata 2019 - 2022
Milanówek , wrzesień 2019r.
SPIS TREŚCI
I.PODSTAWA PRAWNA
II.CHARAKTERYSTYKA SZKOŁY
1.Dane ogólne szkoły
2.Historia szkoły
3.Lokalizacja
4.Kadra szkoły
5.Baza szkoły
III. MISJA I WIZJA SZKOŁY
1.Priorytety
2.Główne cele
IV.MODEL ABSOLWENTA
V.PLAN DZIAŁAŃ SZKOŁY
1.Dydaktyka; wyniki egzaminów zewnętrznych
2.Działalność opiekuńczo-wychowawcza szkoły
3.Organizacja i zarządzanie szkołą
4.Budowanie pozytywnego klimatu w placówce; funkcjonowanie szkoły w środowisku lokalnym
VI.MONITORING REALIZACJI PLANU DZIAŁAŃ
I .PODSTAWA PRAWNA
1.Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo Oświatowe
(tekst jedn.: Dz.U. z 2019 r., poz. 1148)
2.Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 25 sierpnia 2017 r.
w sprawie nadzoru pedagogicznego (Dz. U. 2017 poz.1658 ze zmian.)
II. CHARAKTERYSTYKA SZKOŁY
1.Dane ogólne szkoły
Szkoła Podstawowa nr 3 im. Fryderyka Chopina mieści się w Milanówku przy ulicy Żabie Oczko 1. Dyrektorem szkoły jest mgr Joanna Staszkiewicz. Organem prowadzącym jest Gmina Milanówek.
Ilość uczniów – 387 SP
Liczba nauczycieli – 48
Dyplomowanych – 22
Mianowanych - 15
Kontraktowych – 8
Stażystów - 3
2. Historia szkoły
Początki Szkoły Podstawowej nr 3 sięgają 1933 r., kiedy dzięki staraniu Towarzystwa Oświatowego przy Prywatnym Gimnazjum w Milanówku utworzona została prywatna sześcioklasowa Szkoła Powszechna. Początkowo mieściła się w małym budynku obok gimnazjum przy ul. Spacerowej 3. Później, około 1935 r., została przeniesiona do willi "Kresy" przy ulicy Słowackiego. Kierownikiem szkoły była pani Zofia Fiedorowicz, nauczycielka matematyki. W czasie II Wojny światowej, mimo wielu przeciwności, szkoła istniała, ale większość zajęć odbywała się na tajnych kompletach w prywatnych mieszkaniach. Po odzyskaniu niepodległości mieściła się w budynku przy ul. Spacerowej 3.
1 września 1948 r. została upaństwowiona i oznaczona numerem 3. Rejon szkoły objął zachodnią część Milanówka. Ze względu na zwiększającą się liczbę dzieci Szkoła Podstawowa nr 3 otrzymała w 1951 r. dodatkowy lokal przy ul. Słowackiego 6. Kolejny dodatkowy lokal przydzielono w 1957r. przy ul. Wielki Kąt. Obejmując go, uzyskano upragnioną salę gimnastyczną, ponadto dwie dodatkowe salę lekcyjne, bibliotekę i gabinet lekarski. Kierownikiem był p.Stefan Lisiecki, a po jego śmierci, przez następne dziesięć lat p. Jan Ciaś. W roku 1962 rozpoczęła się budowa dużego budynku szkolnego przy ul. Żabie Oczko 1, który został przekazany do użytku w roku 1965. Dyrektorem szkoły już w nowym budynku był p. Jan Ciaś, a po jego odejściu na emeryturę, obowiązki te przejął p. Stanisław Soliwoda.
Każdy mieszkaniec Milanówka wie, że urna z sercem wielkiego kompozytora Fryderyka Chopina wyniesiona ze spalonego w czasie Powstania Warszawskiego kościoła Św. Krzyża, trafiła do kościoła w Milanówku (9 września 1944 r.). Pamięć o tym wydarzeniu była i jest ciągle żywa. Przy plebanii kościoła Św. Jadwigi znajduję się popiersie Fryderyka Chopina. Na tej plebanii przechowywano urnę z sercem Fryderyka Chopina od 9 września 1944 r. do 17 października 1945 r. Żeby uczcić to wydarzenie i pielęgnować o nim pamięć, w czerwcu 1974 r. Szkole Podstawowej nr 3 nadano imię Fryderyka Chopina.
Szkoła Podstawowa funkcjonowała tu aż do reformy, a kolejnymi dyrektorami byli: p. R. Zaleski, p. H. Wywiałek, p. W. Czajkowski, p. J. Ciarka, p. K. Kotyńska i p. K. Filipiak.
Na podstawie uchwały Rady Miasta Milanówka z dnia 09.03.1999 r. zostało powołane do działania Publiczne Gimnazjum przy ul. Żabie Oczko 1. Rozpoczęło swoja pracę 1 września 1999 r. Dyrektorem szkoły został pan Krzysztof Filipiak.
Placówka posiada liczne pracownie zaopatrzone w pomoce naukowe, w tym pracownie językowe, chemiczną, fizyczną, biologiczną, geograficzną, matematyczną i informatyczną. W roku 2002 otwarto przy naszym gimnazjum nowoczesną halę sportową. Następne zmiany, które nastąpiły to reaktywowanie klas szkoły podstawowej. Na podstawie uchwały Rady Miasta Milanówka z dnia 28 maja 2002 roku utworzono Zespół Szkół Gminnych nr 3. Placówka przyjęła również imię Fryderyka Chopina.
W wyniku kolejnej reformy, na podstawie uchwały Rady Miasta Milanówka
z dnia 31.08.2017 r. w sprawie stwierdzenia przekształcenia sześcioletniej szkoły podstawowej i zespołów szkół , dla których organem prowadzącym jest Gmina Milanówek , w ośmioletnie szkoły podstawowe, szkoła ponownie stała się Szkołą Podstawową nr 3 im. Fryderyka Chopina.
3.Lokalizacja
Szkoła znajduje się w spokojnej części miasta. Budynek jest usytuowany przy mało ruchliwej ulicy. Niedaleko znajduje się stacja kolejowa. Na terenie szkoły znajduje się hala sportowa, boisko ze sztuczną nawierzchnią i bieżnią tartanową, plac zabaw i Miasteczko Ruchu Rowerowego.
4.Kadra szkoły
Nauczyciele zapewniają wysoki poziom pracy dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej oraz wykonywanych zadań organizacyjnych. Rozwój zawodowy nauczycieli jest związany z jakościowym rozwojem szkoły oraz indywidualnymi potrzebami. Nauczyciele uczestniczą w różnorodnych formach doskonalenia zawodowego i zdobywają kolejne stopnie awansu. Realizują różne projekty, programy edukacyjne oraz zdobywają wraz z uczniami kolejne sukcesy.
5.Baza szkoły
Budynek szkoły liczy 2 piętra. Jest regularnie modernizowany i unowocześniany, odpowiadając nowym wyzwaniom edukacyjnym.
W szkole znajdują się 20 sal, w tym:
- pracownia chemiczno-fizyczna
- pracownia polonistyczna
- pracownia biologiczna
- pracownia historyczna
- pracownia informatyczna ze stanowiskami komputerowymi;
- gabinet pomocy psychologiczno-pedagogicznej;
- gabinet logopedyczny;
- sala gimnastyczna (18m x 9m);
- biblioteka szkolna z czytelnią;
- świetlica szkolna;
- pracownie językowe;
- stołówka szkolna;
- kuchnia wyposażona zgodnie z polskimi normami i zaleceniami Sanepidu;
- gabinet pielęgniarki szkolnej;
- gabinet i magazyn nauczycieli w-f;
- przebieralnie na lekcje w-f;
- toalety osobne dla chłopców i dziewczynek na każdym piętrze;
- hala sportowa (36m x19m) z zapleczem sanitarnym;
- pokój nauczycielski z aneksem kuchennym;
- sekretariat i dwa gabinety;
- szatnie.
W wyniku modernizacji i inwestycji poczynionych w ostatnich latach znacząco poprawiła się estetyka obiektu oraz wyposażenie w sprzęt komputerowy i pomoce dydaktyczne. Budynek, jak i jego otoczenie są stale nadzorowane za pomocą kamer monitoringu wizyjnego.
Plan modernizacji na lata 2019 - 2022
- remont sali po przedszkolu;
- malowanie sal lekcyjnych, korytarzy, sali gimnastycznej, szatni i hali sportowej;
- modernizacja zaplecza nauczycieli wychowania fizycznego;
- modernizacja parkingu przy szkole i wykonanie przejścia na boisko;
- prace związane z uporządkowaniem terenu wokół szkoły;
- remont kotłowni, wymiana pieców;
- zakup sprzętu informatycznego i programów edukacyjnych.
- zakup obieraczki do ziemniaków;
- zakup szafek dla uczniów;
- remont dachu szkoły- wymiana papy na dachu szkoły;
- remont sekretariatu i dwóch gabinetów.
III. MISJA I WIZJA SZKOŁY
Misją naszej szkoły jest wszechstronny rozwój uczniów poprzez harmonijną realizację zadań w zakresie nauczania, kształcenia umiejętności oraz wychowania
Misją naszej szkoły jest także pragnienie, by Rodzice:
- byli zadowoleni z wyników nauczania, realizacji zadań szkoły,
- wspomagali kadrę pedagogiczną w pracy dydaktyczno-wychowawczej,
- uczestniczyli w życiu szkoły, wspierali proces edukacji uczniów.
Nauczyciele
- mieli pełną satysfakcję z wykonywanej pracy
Szkoła
- cieszyła się uznaniem środowiska i była miejscem lubianym przez uczniów, rodziców i nauczycieli
WIZJA SZKOŁY
Szkoła Podstawowa nr 3 w Milanówku to: szkoła przyjazna uczniom, dająca poczucie bezpieczeństwa, stwarzająca optymalne warunki do rozwoju intelektualnego uczniów, gwarantująca dobre i skuteczne nauczanie. Szkoła, która kształtuje swoich wychowanków w oparciu o szacunek do drugiego człowieka, poszanowanie dziedzictwa historycznego i kulturowego tak, aby mogli oni sprostać wyzwaniom współczesnego świata, odnieść sukcesy osobiste i zawodowe, każdy na swoją miarę.
Cele szkoły
Ogólne cele i zadania szkoły zawarte są w Statucie Szkoły Podstawowej nr 3, znajdują też swoje odbicie w innych dokumentach, takich jak Program Profilaktyczno- Wychowawczy Szkoły, Roczny Plan Pracy Szkoły oraz Wewnątrzszkolny System Oceniania. Wytyczone kierunki działań, jak i zadania zaplanowane do realizacji wynikają po części z ogólnych założeń polityki oświatowej państwa i wymogów, jakie stawia się placówkom oświatowym, po części zaś są próbą poprawy funkcjonowania szkoły i zwiększenia atrakcyjności jej oferty edukacyjnej w obliczu stale zmniejszającej się liczby uczniów i konkurencji w środowisku lokalnym.
- Priorytety:
- Wszechstronny i harmonijny rozwój ucznia oraz wyposażenie go w niezbędną wiedzę i umiejętności potrzebne do dalszego etapu kształcenia.
- Stwarzanie uczniom warunków, umożliwiających rozwijanie osobistych zainteresowań oraz poszerzanie wiedzy.
- Podejmowanie działań wychowawczych eliminujących zagrożenia i wzmacniających właściwe zachowania uczniów.
- Kreowanie w środowisku lokalnym pozytywnych emocji wobec placówki i zachodzących w niej procesów.
- Systematyczne podnoszenie jakości pracy szkoły i zapewnienie wysokiego standardu usług edukacyjnych.
- Główne cele
- Rozwijanie współpracy z rodzicami na różnych płaszczyznach działalności szkoły
- Ugruntowanie pozytywnego obrazu szkoły w środowisku lokalnym
- Zapewnienie wielokierunkowego i wszechstronnego rozwoju ucznia w przyjazny i bezpiecznym otoczeniu
- Zwiększenie nacisku na zdobywanie przez uczniów kompetencji wymaganych w nowoczesnym społeczeństwie w zgodzie z nową podstawą programową
- Doskonalenie jakości pracy szkoły dzięki ewaluacji wewnętrznej i analizie zewnętrznych testów kompetencji uczniów
- Zapewnienie funkcjonowania szkoły w zgodzie z przepisami i oczekiwaniami pracowników i rodziców
IV. MODEL ABSOLWENTA
Ambicją nauczycieli Szkoły Podstawowej jest prowadzenie nowoczesnej szkoły, której zamierzeniem jest przystosowanie uczniów do życia we współczesnym świecie.
Nasz absolwent:
- dba o rozwój intelektualno-emocjonalny i zdrowie,
- cechuje się wysoką kulturą osobistą,
- szanuje tradycje i kulturę własnego narodu oraz jego historię,
- jest aktywny społecznie i tolerancyjny oraz potrafi współpracować w grupie,
- jest wrażliwy na potrzeby i krzywdę innych oraz potrafi dotrzeć do swoich uczuć i radzić sobie z nimi,
- jest odpowiedzialny za podejmowane decyzje,
- potrafi zachować własną indywidualność,
- posiada rzetelną wiedzę i umiejętność zdobywania, przetwarzania i wykorzystywania posiadanych wiadomości do rozwiązywania problemów,
- umie korzystać z różnych źródeł informacji,
- potrafi samodzielnie, kreatywnie i krytycznie myśleć,
- rozwija zainteresowania , uzdolnienia i pasje,
- prowadzi i promuje zdrowy tryb życia,
- jest przygotowany do kształcenia na kolejnym poziomie edukacji.
V. PLAN DZIAŁAŃ SZKOŁY
1. Dydaktyka; wyniki egzaminów zewnętrznych
Zakładane cele w zakresie poprawy efektów kształcenia i wyników egzaminów zewnętrznych:
- umożliwienie dostępu do różnorodnych zajęć dodatkowych;
- wzmocnienie aktywności uczniów poprzez stosowanie metod aktywizujących i rozwijanie zdolności innowacyjnych;
- promowanie uczniów szczególnie uzdolnionych;
- systematyczne badanie efektów kształcenia i osiągnięć edukacyjnych uczniów;
- zapoznanie uczniów z zasadami egzaminów zewnętrznych;
- analizowanie wyników egzaminów zewnętrznych;
- wprowadzenie od 4 klasy języka niemieckiego oraz etyki w klasach 1-8
Wskaźniki sukcesu w planowanym obszarze:
•w zajęciach dodatkowych uczestniczy istotna część uczniów;
•uczniowie samodzielnie proponują i realizują projekty edukacyjne;
•szkoła organizuje zajęcia dla uczniów o specjalnych potrzebach edukacyjnych;
•wyniki analizy testów próbnych wskazują przyrost wiedzy i umiejętności;
•szkoła zdiagnozowana na wysokim poziomie dydaktycznym zewnętrznymi narzędziami badawczymi;
•uczniowie biorą udział w konkursach przedmiotowych, zawodach sportowych
i zajmują wysokie lokaty na wszystkich szczeblach.
Zadania do realizacji i działania podejmowane w placówce:
• monitorowanie realizacji podstawy programowej;
• analiza i weryfikacja szkolnych programów nauczania;
• dostosowanie treści programowych i sposobów ich realizacji do możliwości uczniów
• rozwinięcie inicjatyw w kierunku:
– zapewnienia atrakcyjnej oferty zajęć pozalekcyjnych;
– efektywnego poszukiwania nowatorskich form i metod pracy;
– indywidualizacji procesu nauczania i wymagań względem uczniów;
– ograniczenia zjawiska niepromowania uczniów w związku z problemami w nauce;
– zachęcania do udziału w konkursach i zawodach oraz promocji osiągnięć uczniów;
• diagnozowanie kompetencji za pomocą testów przygotowanych przez różne
instytucje oświatowe:
– w klasach VIII: egzaminy próbne;
• wykorzystanie autorytetu nauczyciela sportowca do popularyzacji aktywnego spędzania wolnego czasu przez uczniów i rodziców. Oddziały sportowe.
- Działalność opiekuńczo-wychowawcza szkoły
Zakładane cele w zakresie realizacji zadań wychowawczo-opiekuńczych szkoły:
- udzielanie wsparcia w rozwiązywaniu problemów uczniów;
- propagowanie zdrowego stylu życia, kultury fizycznej i działań proekologicznych;
- przygotowanie uczniów do świadomego wyboru dalszego kierunku kształcenia;
- kształtowanie postaw prospołecznych i patriotycznych;
- dostosowanie wzorców właściwego zachowania poprzez kontakt ze sztuką
- eliminowanie przejawów agresji, przemocy i demoralizacji;
- działania przeciw uzależnieniu od komputera i Internetu, uwrażliwienie rodziców na ten problem.
Wskaźniki sukcesu w planowanym obszarze:
- uczniowie i rodzice korzystają ze wsparcia szkoły w rozwiązywaniu problemów;
- w szkole powstają i są realizowane inicjatywy promujące zdrowy tryb życia; inicjatywy te wpływają na postawy uczniów;
- uczniowie planują i wybierają kierunek dalszego kształcenia, uwzględniając swoje predyspozycje, ambicje i potrzeby rynku pracy;
- uczniowie aktywnie uczestniczą w działaniach Samorządu Uczniowskiego, angażują się w różnorodne akcje społeczne;
- uczniowie chętnie uczestniczą w wyjazdach do teatru, filharmonii i muzeów;
- projekt „Cybernauci”
- ogólnopolski program SKS;
- uczniowie chętnie uczestniczą w zajęciach rekreacyjno- sportowych
i treningach, - uczniowie i rodzice postrzegają szkołę i jej otoczenie jako miejsce bezpieczne i sprzyjające nauce;
- zmniejsza się odsetek uczniów wagarujących;
Zadania do realizacji i działania podejmowane w placówce:
• ewaluacja Programu Profilaktyczno- Wychowawczego Szkoły;
• diagnoza sytuacji wychowawczej nowych uczniów;
• organizacja wycieczek, wyjazdów o charakterze rekreacyjno– edukacyjnym;
• angażowanie uczniów w akcje, projekty i konkursy o tematyce proekologicznej;
• prowadzenie zajęć z doradztwa zawodowego;
• zwiększenie wpływu Samorządu Uczniowskiego na życie szkoły.
• udział w akcjach charytatywnych, wolontariacie i projektach edukacyjnych;
• zapewnienie uczniom ciekawej oferty kulturalnej;
• pedagogizacja rodziców w związku z problemami współczesnej młodzieży;
• ścisły monitoring wypełniania obowiązku szkolnego;
• wypracowanie w porozumieniu z rodzicami procedur reagowania w przypadkach notorycznego łamania przez uczniów ustaleń Statutu szkoły;
• stała współpraca z instytucjami wspomagającymi oddziaływania wychowawcze.
3.Organizacja i zarządzanie szkołą.
Zakładane cele w zakresie usprawnienia funkcjonowania szkoły:
- aktualizowanie prawa wewnątrzszkolnego pod kątem zgodności z obowiązującym prawem
- zapewnienie łatwego dostępu do dokumentów szkolnych
- ujednolicenie dokumentacji wykorzystywanej przez nauczycieli
- wspólne planowanie przez Radę Pedagogiczną działań podejmowanych w szkole
- włączenie w prace nad tworzeniem dokumentacji szkolnej Rady Rodziców
- usprawnienie komunikacji z rodzicami.
Wskaźniki sukcesu w planowanym obszarze:
- dokumentacja zgodna z obowiązującymi przepisami, aktualizowana na bieżąco
- współpraca Rady Pedagogicznej z Radą Rodziców w procesie tworzenia dokumentacji szkoły
- prowadzenie wewnętrznej ewaluacji z udziałem zespołów nauczycieli
- prawo wewnętrzne jest znane przez uczniów, rodziców i nauczycieli, a dostęp do niego jest łatwy, dzięki publikacji na stronie internetowej szkoły
- funkcjonuje sprawny przepływ wiadomości na linii szkoła – Rodzic
- w trakcie planowania działań placówki uwzględnia się propozycje Rodziców.
Zadania do realizacji i działania podejmowane w placówce:
- monitorowanie zgodności prawa wewnątrzszkolnego z aktualnymi przepisami prawa oświatowego
- monitorowanie spójności wszystkich dokumentów szkolnych
- utworzenie elektronicznej bazy dokumentów wykorzystywanych przez nauczycieli
- tworzenie zespołów zadaniowych aktualizujących dokumentację szkolną
- publikacja dokumentacji szkolnej na stronie internetowej i zapewnienie dostępu do aktualnych informacji Rodzicom
- włączanie rodziców do procesu decyzyjnego (zasięganie opinii w sprawach uczniów, szkoły, projektowanie działań z uwzględnieniem stanowiska i oczekiwanej pomocy rodziców, wspólna ocena działań)
4.Budowanie pozytywnego klimatu w placówce i funkcjonowanie szkoły w środowisku lokalnym.
Zakładane cele w zakresie poprawy atmosfery panującej w szkole i tworzenia pozytywnego obrazu jej działań w środowisku lokalnym:
- budowanie prawidłowych relacji między nauczycielami i uczniami
- dbanie o dobrą współpracę wszystkich nauczycieli
- rozwijanie współpracy z Rodzicami na różnych płaszczyznach działalności szkoły
- ugruntowanie pozytywnego wizerunku szkoły w środowisku lokalnym.
Wskaźniki sukcesu w planowanym obszarze:
- współpraca między nauczycielami korzystnie wpływa na atmosferę panującą
w szkole i wzrost efektywności działań
- udział uczniów w imprezach kulturalnych, akcjach charytatywnych, zawodach sportowych, konkursach i uroczystościach organizowanych na terenie miasta jest zauważany i doceniany
- elementem tradycji szkoły stają się dni promocji związane z prezentacją osiągnięć uczniów (święto szkoły, konkursy międzyszkolne organizowane przez nasza szkołę, zawody łyżwiarskie i wrotkarskie i itp.)
- rodzice włączają się czynnie w bieżącą działalność szkoły
- efekty rekrutacji świadczą o zaufaniu do oferty proponowanej przez szkołę.
Zadania do realizacji i działania podejmowane w placówce:
- kontynuacja działań sprzyjających integracji Rady Pedagogicznej i innych pracowników szkoły
- promowanie modelu pracy opartego o zespoły koleżeńskie
- konsekwentne stosowanie wobec uczniów wymagań ustalonych w regulaminach i Statucie Szkoły
- wpajanie uczniom zasad dobrego wychowania i kulturalnego zachowania w różnych sytuacjach poprzez osobisty przykład nauczycieli
- polepszanie relacji między nauczycielami, uczniami i rodzicami przez organizację spotkań i wspólnych imprez szkolnych
- gromadzenie i wykorzystywanie informacji o losach absolwentów dla doskonalenia efektów nauczania oraz planowania oferty edukacyjnej
- promocja i upowszechnienie informacji o ofercie edukacyjnej, podejmowanych działaniach i osiągnięciach szkoły w lokalnych mediach
- organizacja dni otwartych dla uczniów i rodziców
- czynne włączanie się szkoły w lokalne inicjatywy o charakterze kulturalnym, rekreacyjnym i sportowym
- analiza postrzegania szkoły w środowisku lokalnym, np. monitorowanie wyników rekrutacji, śledzenie doniesień prasowych, ankiety dla rodziców i uczniów.
V. MONITORING REALIZACJI PLANU DZIAŁAŃ
Ocena przydatności i skuteczności podejmowanych działań dydaktycznych wychowawczych i opiekuńczych w odniesieniu do założonych celów będzie przede wszystkim poprzez:
- Okresowa kontrola dokumentacji szkolnej – co najmniej 2 razy w ciągu roku;
- Obserwacja zajęć prowadzonych przez nauczycieli – wg harmonogramu ustalonego we wrześniu każdego roku;
- Bieżąca kontrola podstawy programowej;
- Analiza sprawozdań z pracy zespołów działających w szkole – na Radach Pedagogicznych podsumowujących 2 razy w ciągu roku;
- Spotkania członków zespołu wychowawczego z pedagogiem szkolnym w sprawie rozwiązywania problemów – wg potrzeb;
- Analiza zdarzeń zarejestrowanych przez system monitoringu - wg potrzeb;
Do modyfikowania przebiegu procesów edukacyjnych zachodzących w szkole oraz ich planowania w przyszłości służyć będą wnioski z nadzoru i obserwacji oraz ewaluacja przeprowadzana w wybranych obszarach.