Język niemiecki
Kryteria ocen z języka niemieckiego według sprawności językowych w Szkole Podstawowej nr 3 im. F. Chopina w Milanówku
1) SŁUCHANIE
a) Ocena celująca (6) – uczeń rozumie sens różnorodnych tekstów i rozmów oraz potrafi wydobyć wszystkie informacje.
b) Ocena bardzo dobra (5) – uczeń potrafi zrozumieć ogólny sens różnorodnych tekstów i rozmów oraz wydobyć kluczowe informacje.
c) Ocena dobra (4) – uczeń potrafi zazwyczaj zrozumieć ogólny sens różnorodnych tekstów i rozmów oraz wydobyć większość potrzebnych informacji.
d) Ocena dostateczna (3) – uczeń potrafi zazwyczaj zrozumieć ogólny sens prostych tekstów i rozmów oraz wydobyć większość potrzebnych informacji.
e) Ocena dopuszczająca (2) – uczeń potrafi od czasu do czasu zrozumieć ogólny sens prostych tekstów i rozmów oraz wydobyć niedużą ilość potrzebnych informacji.
f) Ocena niedostateczna (1) – uczeń nie potrafi wydobyć żadnych potrzebnych informacji, nie rozumie prostych tekstów.
2) MÓWIENIE
a) Ocena celująca (6) – uczeń potrafi bezbłędnie przekazać wiadomość przy użyciu bogatego słownictwa, mówi spójnie, bez wahania, umie w naturalny sposób włączyć się do rozmowy i wyrazić swoje zdanie.
b) Ocena bardzo dobra (5) - – uczeń potrafi prawie bezbłędnie przekazać wiadomość przy użyciu bogatego słownictwa, mówi spójnie, bez wahania, umie w naturalny sposób włączyć się do rozmowy i wyrazić swoje zdanie.
c) Ocena dobra (4) – uczeń potrafi skutecznie przekazać wiadomość przy użyciu dość bogatego słownictwa, mówi dość spójnie z pewnym wahaniem, zwykle umie w naturalny sposób włączyć się do rozmowy i wyrazić swoje zdanie.
d) Ocena dostateczna (3) - – uczeń potrafi dość skutecznie przekazać wiadomość, jednak słownictwo ma dość ograniczone, mówi niezbyt spójnie z pewnym wahaniem, czasami umie włączyć się do rozmowy i wyrazić swoje zdanie.
e) Ocena dopuszczająca (2) – uczeń czasami potrafi przekazać wiadomość, jednak słownictwo ma ograniczone, mówi z dużym wahaniem, rzadko umie włączyć się do rozmowy i wyrazić swoje zdanie.
f) Ocena niedostateczna (1) – uczeń nie potrafi przekazać wiadomości, nie umie ani włączyć się do rozmowy ani wyrazić swojego zdania.
3) PISANIE
a) Ocena celująca (6) – uczeń potrafi napisać zadania zawierające złożone struktury i słownictwo, pisze bez błędów teksty o odpowiedniej długości.
b) Ocena bardzo dobra (5) – uczeń potrafi napisać zadania zawierające pełne zdania, proste struktury i słownictwo, pisze teksty o odpowiedniej długości.
c) Ocena dobra (4) – uczeń na ogół potrafi napisać zadanie zawierające pełne zdania, proste struktury i słownictwo, pisze teksty nieco dłuższe lub krótsze od wymaganej długości.
d) Ocena dostateczna (3) – uczeń próbuje napisać zadania zawierające pełne zdania, proste struktury i słownictwo, zdarza mu się pisać teksty niezgodne z wymaganą długością.
e) Ocena dopuszczająca (2) – uczeń ma trudności z napisaniem zadania zawierającego pełne zdania, proste struktury, zdarza mu się pisać teksty niezgodne z wymaganą długością.
f) Ocena niedostateczna (1) – uczeń nie potrafi napisać zadania zawierającego proste zdania, struktury, pisze niezgodnie z wymaganą długością.
4) GRAMATYKA I SŁOWNICTWO
a) Ocena celująca (6) – uczeń potrafi poprawnie operować strukturami prostymi i złożonymi, używa poprawnego słownictwa o charakterze bardzo złożonym, abstrakcyjnym.
b) Ocena bardzo dobra (5) – uczeń potrafi operować prostymi strukturami prostymi i złożonymi, używa poprawnego słownictwa o charakterze bardzo złożonym, abstrakcyjnym.
c) Ocena dobra (4) –uczeń potrafi poprawnie operować większością prostych struktur, na ogół używa szerokiego zakresu słownictwa oraz niedużej ilości elementów słownictwa o charakterze bardziej złożonym.
d) Ocena dostateczna (3) – uczeń potrafi poprawnie operować niektórymi prostymi strukturami, używa poprawnie ograniczonego zakresu słownictwa o charakterze bardziej złożonym.
e) Ocena dopuszczająca (2) – uczeń potrafi poprawnie operować niedużą ilością prostych struktur, dysponuje niewielkim zakresem słownictwa, czasami niepoprawnie używa codziennego słownictwa.
f) Ocena niedostateczna (1) – uczeń nie potrafi poprawnie operować prostymi strukturami, dysponuje niewielkim zakresem słownictwa, niepoprawnie używa codziennego słownictwa.
Ocenianie i zasady obowiązujące na lekcjach języka niemieckiego
- Oceny z języka niemieckiego są jawne i wystawiane zgodnie z kryteriami przedmiotowego systemu nauczania.
- Prace pisemne: sprawdziany, klasówki, kartkówki oceniane są według punktacji:
0-32 % niedostateczny
33-49 % dopuszczający
50 – 69% dostateczny
70 – 84 % dobry
85-95 % bardzo dobry
96 – 100% celujący
- Uczeń oceniany jest za: odpowiedzi ustne, kartkówki, sprawdziany, prace domowe, aktywność, prace dodatkowe, zeszyty, zeszyty ćwiczeń.
- Uczeń przychodzi na lekcje przygotowany: posiada podręcznik, zeszyt, zeszyt ćwiczeń, pracę domową, notatki, karty pracy itp.
- Uczeń zgłasza nieprzygotowanie na początku lekcji po sprawdzeniu listy obecności -nie zwalnia to jednak ucznia z pracy na lekcji.
- Za brak pracy domowej uczeń otrzymuje minus lub ocenę niedostateczną.
- Za aktywność na lekcji uczeń może otrzymać plusa ( trzy plusy = 5).
- Otrzymanie trzeciego minusa jest równoznaczne ocenie niedostatecznej.
- Sprawdziany pisemne są zapowiadane tydzień wcześniej i wpisane do dziennika. Uczeń ma możliwość poprawy sprawdzianu w przeciągu 14 dni od daty oddania.
- Kartkówki to sprawdzenie wiadomości z 3 ostatnich lekcji. Nie muszą być zapowiedziane. Nie ulegają poprawie.
- Uczeń może zgłosić 2 nieprzygotowania w semestrze (3np=1).
- Uczeń jest oceniany za systematyczną pracę w ciągu całego roku.
- Jednodniowa nieobecność nie zwalnia od przygotowania na następną lekcję.
- Przy nieobecności dłuższej niż jeden dzień uczeń ma tydzień na nadrobienie zaległości.
- Uczeń nieobecny na sprawdzianie ma obowiązek napisania go w terminie 1 tygodnia.
- W przypadku dłuższej nieobecności termin nadrobienia zaległości może zostać wydłużony.